Najczęsciej zadawane pytania na liscie Off-Road.PL


Wersja: 0.1.4
Data wydania: 31.03.2000


Opiekunem tego FAQ jest: Krzysztof Kretkiewicz



Spis treści:





Informacje wstępne

  1. Skąd się wziął pomysł na tego FAQa ?

  2. FAQ ten powstał bardzo sponatnicznie :) Jak pewnie większość tego typu dokumentów. Pytań na naszej liscie pojawiło się już tak wiele, że coraz częsciej zaczynają się powtarzać :) trzeba cos z tym zrobić, i tyle... hehehe :))) No więc jest, ta pierwsza, prototypowa wersja, mam nadzieje, że pomysł nie upadnie i będzie nadal rozwijany :)))

  3. Gdzie znaleźć najnowszą wersję?

  4. Najswieższa wersja zawsze znajduje się pod adresem http://www.atone.waw.pl/faq.html

Powrót do spisu treści


Lista Off-Road.PL

Autor: Paweł Krawczyk

  1. Jak się zapisac na listę

  2. Należy wysłać na adres lista-request@off-road.pl pusty list, który w temacie (Subject) będzie zawierał słowo subscribe.

  3. Jak się wypisac z listy

  4. Procedura jest identyczna jak zapisywanie, tylko w temacie powinno znaleźć się słówko unsubscribe.

  5. Co jeszcze powinienem wiedzieć?

  6. Jeśli chcesz wysłać wiadomość, którą mają przeczytać uczestnicy listy, to pisz na adres lista@off-road.pl. Korespondencję z automatem obsługującym listę -- zapisywanie, wypisywanie oraz obsługa archiwum (patrz poniżej) -- wysyłaj wyłącznie na adres lista-request@off-road.pl. Ponadto, przestrzegaj kilku prostych zasad:

  7. Archiwum

  8. Archiwum listy jest dostępne pod dwoma postaciami:
    1. Łatwej do przeglądania wersji WWW, która znajduje się pod adresem http://misc.ceti.pl/off-road/. To archiwum jest obecnie synchronizowane z listą co godzinę (nowo wysłany list pojawia się w archiwum WWW o pełnych godzinach).
    2. Archiwum obsługiwanym przez email, zawsze zawierającym najnowsze listy od razu. Informacje jak obsługiwać to archiwum można uzyskać wysyłając na adres lista-request@off-road.pl list ze słowami archive help w temacie.


Powrót do spisu treści

Samochody - czyli o wyższości swiąt Bożego Narodzenia nad Swiętami Wielkanocy

  1. Co jest lepsze - GAZ 69, czy UAZ 469???

  2. Autor: Krecik

    Nie ma jednoznacznej odpowiedzi co jest lepsze :)) Wszystko zależy od tego które z tych autek posiada osoba której pytam :) Ja mam gazika, i mi on odpowiada :) zarówno wizualnie, jak i osiągami w terenie. O ile to pierwsze jest wiadomo - gazik wygląda tak, uaz inaczej :)) jednym sie podoba jedno, drugim drugie, drugie - czyli osiągi w terenie, zależą w ogromnym (jesli nie jedynym) stopniu od umiejętnosci kierowcy :))) Znam przeszkody które ja potrafię przejechać bez probelmów, a kolega UAZem ma z nimi ogromne problemy, jak też i takie , gdzie kumple przejeżdżają uazem w te i we wte, a ja nie daje rady przejechać :) Najlepszym rozwiązaniem była by dla mnie krzyżówka - wygląd gazika, rama, silnik, mosty (wolne) -> z uaza, a skrzynia biegów i reduktor gazikowe :)))

    Uzasadnienie:

    buda gazikowa - bo mi sie bardziej od uaza podoba, wiadomo, kwestia gusu :) Generalnie, nikt nie do końca wie czemu, ale znacznie bardziej odporna na korozję od budy uazowskiej. Ponoć cos ma to wspólnego z jakimis dodatkami miedzi, ale nie jestem pewien :) Jedno jest pewne, mniej koroduje

    rama, z uaza - bo rama gazikowa jest taka sobie, profil zamknięty, zżera ją rdza od środka :(, uazowska jest znacznie znacznie lepsza, mniej koroduje, przez co jest bardziej odporna na szkodliwy tryb jeżdżenia w terenie - nie pognie ci sie, nie pęknie ;))

    silnik - ja u siebie mam Żuczka... do normalnej jazdy wystarcza spokojnie, do póki nie ma się zbyt dużych ambicji.. Przez półtora roku spokojnie mi wystarczał, natomiast na ostatnim rajdzie go skląłem. Gdybym miał pod maską o kilka koni mechanicznych więcej, to miałbym znacznie, znacznie lepszą pozycje :))) (a tak to "tylko" 9) Silnik UAZowski jest mocniejszy (z głowicą Wołgi). Ceny części i remontów porównywalne -> to znaczy - do Żuka kupisz łatwiej, bo jest więcej sklepów, do Uaza sklepów jest mało, ale jednak są :))

    mosty - tez uazowskie , nowsza konstrukcja, mocniejsze, łatwiej o ew. remont, niż w przypadku starych gazikowych, po za tym obecnosc sprzęgiełek :) Bardzo sie przydają na asfalcie, jak sie napędu przedniego nie potrzebuje. Niby gazikowe też można tak przerobić, zeby sprzęgiełka zainstalować, ale... :)

    dlaczego wolne mosty ? bo mam ochote sobie kiedys oponke a'la farmerka załozyc.. końkretnie - Maxi Cross 245/16 :))) i zeby od razu zębów w moscie nie powyrywać, i zeby silnik był w stanie to wogle napędzać, to trzeba atak i kolo talerzowe zmienić, na takie z większą iloscią ząbków - kręci się wolniej, ale za to mocniej :)

    skrzynia biegów i reduktor gazikowy - bo mniej wachlowania przy biegach... niby skrzynia biegów uaza ma lepsze przełożenia, ale to wszystko zależy od tego do czego sie człowiek przyzwyczaił :))))


    Jesli chodzi o psucie sie... no cóz, jedno i drugie auto to technologia sprzed -nastu lat, na dodatek radziecka :) Więc nie wymagajmy od tych samochodów bezawaryjnych przebiegów itp... Wszystko zalezy od sposobu jazdy, i staniu początkowego samochodu... Ja na początku samochdozik miałem przypominający małą klęskę żywiołową... jeżdżę też bardzo żywiołowo :)) wiec i remontów mam duzo... taki lajf :)))

    Powrót do spisu treści

  3. Gdzie można kupić częsci albo naprawić GAZa albo UAZa ?

  4. Adresy zbiera: Krecik

    Oto lista adresów sklepów w których mozna , kupic akcesoria dodatkowe, dostać częsci niezbędne do działania,oraz naprawić UAZa. Wiele z tych częsci pasuje równiez do GAZików, więc czasem warto zadzwonić i zapytać. Ceny są bardzo rózne, generalnie im sklep bardziej na wschód wysunięty tym taniej ma częsci :)

    Nazwa Telefon Miasto Ulica Info
    Auto-Gryf 0-85-6516150 Białystok Główny importer części do UAZów
    Tarmot 061-8141446 Wysogotowo k/Poznania ul. Wierzbowa 113 Sprzedaż częsci i serwis UAZa
    Motogama 0-18-2063699 Zakopane ul. Nowotarska 18 Sprzedaż częsci UAZ
    Rudex 0-22-7865753 Słupno k/W-wy Sprzedaż częsci UAZ
    Intermobil 0-12-2670851 Kraków ul. Piaseckiego 17 Sprzedaż samochodów i częsci oraz serwis UAZów
    Bajmot 0-12-441726 Kraków Osiedle Szklane Domy Sprzedaż częsci m.in. UAZ
    Stacja Obsługi WZMot 0-61 8476 481 wew. 196 Poznań ul. Dabrowskiego Wiadomo wojskowa stacja obsługi
    Sklepik bez nazwy 0-67-136479 Piła Wawelska 32 częsci UAZ

    Oprócz tego części można dostać u tzw. magików :), którzy zajmują się remontami i sprzedażą częsci do radzieckich terenówek

    Kto Gdzie Telefon Czego sie spodziewać?
    Zbyszek Jarczyński Sulejówek k/W-wy 0-601-331206,0-22-7831206 Częsci, naprawa, GAZ, UAZ
    Maciek Skura Warszawa 0-602-308750 Częsci, naprawa, GAZ, UAZ
    Wojciech Maślanka Kraków, Skotniki 0-601-536599 pomoc drogowa, mechanika (UAZy i inne wytwory radzieckich myslicieli)

    Powrót do spisu treści

  5. Co jest dobrze wiedzieć kupując Suzuki Samuraj

    Autor: PeMF

    Suzuki jest porządnie zrobionym samochodem i nie ma w nim jakiś specjalnych tajemnych, właściwych tylko jemu a podantnych na uszkodzenia elementów. Przed zakupem dobrze jest sprawdzić - jak w każdym innym samochodzie - nastepujące rzeczy:
    Wrażenia z użytkowania:

    Powrót do spisu treści

  6. Czy Samuraj 1600 1993r za 14 tys. to okazja, podejrzana okazja czy zadna okazja?

    Autor: PeMF

    Podejrzana okazja, nawet z silnikiem standardowym (1,3). Jak jeszcze facio wsadzal 1,6 to zainwestowal i logicznym byloby ze chcialby drozej.
    Sprawdz czy nie byl wsadzony przodem na latarnie, '93 moze byc w papierach a naprawde to ....

    Na co patrzec: wszystkie najważniejsze miejsca wymieniłem troche wyzej
    Powrót do spisu treści

  7. Adresy sklepów z akcesoriami do samochodów terenowych oraz serwisy innych marek

    Nazwa Telefon Miasto Ulica Info
    4x4 Terenowiec 0-12-6339666 w.358, 0-602-330290 Kraków ul. Lubelska 14-19 Częsci i akcesoria do samochodów terenowych, opony, wyciągarki, hi-lifty, lift-kity
    Serwis Samochodów Terenowych (dawne 4x4Fan) 0-61-8120476,0-601-931793 Czerwonak (k/Poznania) ul. Zalesie 15 Serwis i dział częsci zamiennych do LandRoverów, autoryzowany dystrybutor Ramsey (wyciągarki - sprzedaż i naprawy) opony, hi-lifty
Powrót do spisu treści

Elektryka

  1. Alternator i regulator napiecia dla UAZa.

    Autor: Darek Brzostowski w tekscie troszkę zamieszał Piotr Barglik

    Radziecki alternator (oryginalny):

    Napiecie nominalne ............................................12V
    Prad nominalny ...................................................28A
    Prad maksymalny ................................................40+-5A
    Moc ...................................................................350W
    Ilość diod ............................................................6
    Opornosc uzwojenia wzbudzenia przy +20C .. 3,7+-0,2 ohma

    Oznaczenie wyprowadzeń i ich polskie odpowiedniki:

    Uzwojenie wzbudzenia oznaczone "w" (czytaj "sz" rosyjskie)
    - odpowiednikiem tego oznaczenia jest polskie "67"
    Biegun dodatni zespolu prostownikowego "+"
    - polski odpowiednik "30"
    Oczywiscie "-" czyli masa sa na obudowie

    Sprawa regulatora przedstawia się tak : w UAZie montowane były fabrycznie różne regulatory , mechaniczny był w naszych warunkach najkorzystniejszy ponieważ była możliwość prostej regulacji - większy naciąg sprężyny wyższe napięcie ładowania , i odwrotnie zmniejszenie naciągu sprężyny powoduje niższe napięcie ładowania ( dotyczy to wszystkich mechanicznych regulatorów) , regulatory elektroniczne z tego co wiem były przynajmniej dwa typy z regulacją i bez regulacji . Ten z regulacją miał kilku stopniową regulację skokową.

    Zadaniem regulatora jest utrzymywać w zadanych granicach 13-14,5V napięcie w układzie bez względu na obciążenie i prędkość wału (z tym gorzej). Realizowane jest to przez regulowanie prądu wzbudzenia alternatora.

    Najkorzystniej (także najtaniej) jest zamontować regulator elektroniczny polskiej produkcji 6-diodowy od FSO - dostepny w sklepach bez problemu. Jest niezawodny, bez regulacji bo (na 99%) posiada kompensacje wplywu temparatury otoczenia na parametry. Jest też lepiej zabezpieczony przed wilgocia (nie zaszkodzi montaz w kabinie - możliwie wysoko).

    Jak podłączyć polski regulator do radzieckiego alternatora:

    Zacisk "67" regulatora z zaciskiem "w"(sz) alternatora (szczotko trzymacz)
    Zacisk "15" regulatora z zaciskiem "kz" stacyjki  
    No i powinno działać.

    A może by tak poprawić bilans energetyczny czyli wymieniamy alternator:

    Generalnie przy wiekszym zapotrzebowaniu na prąd można zamontować dowolny alternator pod warunkiem ze mocowanie mechaniczne pozwoli ustawic kola pasowe w jednej osi ,oraz obroty wirnika beda właściwe! Nalezy pamietac o zastosowaniu odpowiedniego regulatora. Co by pasowało:

    Typ Producent Prąd maksymalny (A) Moc maksymalna (W) Gdzie byl stosowany
    A12M 124/12/42 Elmot 53 770 Fiat 125P ,FSO 125P
    A124-14-60A Elmot 70 1000 Polonez ,FSO 125P
    A124-14V-44A Magneti Marelli 53 770 Fiat 132

    Po co mocniejszy alternator?

    Wystarczy zrobić bilans elektryczny dla pojazdu. Oto przyklad dla UAZa bez wyciągarki, el. szyb i klimatyzacji:

    moc_P[W} = nap.U[V] * prąd_I[A] W
    moc
    A
    prąd
    zarowki swiatel mijania (2 szt.) ok. 100 8,3
    zarowki swiatel pozyc. (4szt) 20 1,7
    zarowki oswietlenia deski rozdz. 10 0,8
    wycieraczki szyb 60 5
    dmuchawa 60 5
    zapłon 50 4,2
    radio/CB radio 50 4,2
    RAZEM: 350 29
    światła stop lub kierunkowskazy 40 3,3
    halogeny na dachu (2 szt.) 100 8,3
    lampa cofania 20 1,7
    RAZEM: 510 42

    Oczywiscie wartości są przybliżone, a zestaw jednoczesnie pracujących urządzeń może być inny (nie zawsze jest ciemno i pada deszcz), ale powyższa tabelka uświadamia, że akumulator w UAZie nie pracuje w zbyt komfortowych warunkach. Jeśli zamontowano jakieś dodatkowe odbiorniki sytuacja gwałtownie się pogarsza i w skrajnych przypadkach może się okazać, że alternator jest za słaby. (pełna wydajność osiągana jest dopiero przy ponad 2000 obr. wału). Może się okazać niezbędne podładowanie baterii po dotarciu do bazy.

    Nie namawiam tu aby wszyscy wymieniali alternatory na 1000W, ale warto rozsądnie używać pstryczków i zwracać uwagę na wskazania amperomierza, ewentualnie wozic ze sobą na dłuższe wypady prostownik (przy założeniu, że w bazie jest gniazdko:-). Wspomnę też o doborze pojemności akumulatora. Zalecany przez producenta to 54 Ah, jeśli wielkość ta różni się o 10-20% to OK. Ale przy większej pojemności trzeba się liczyć z nie doładowaniem baterii (zwłaszcza po dłuższym użyciu rozrusznika) może to doprowadzić do szybszego jej zużycia.

Powrót do spisu treści

Przepisy prawne w naszym po... znaczy się pięknym kraju

  1. Art. 145 KW - zanieczyszczenie ulicy odpadającym błotem

  2. Autor: Mark

    Jesli ukarano cię mandatem na podstawie art.145 Kw to jestes ukarany bezprawnie.Art 145 KW przewiduje bowiem odpowiedzialnosc za zanieczyszczenie spowodowane w miejscach publicznych jednak pod pewnymi warunkami. Aby to wyjasnic musze wplesc do tego tekstu troche teori.Otoz odpowiedzialnosc za wykroczenie uzalezniona jest od winy sprawcy,przy czym sa dwa rodzaje tej winy tj umyslna i nieumyslna,w tym miejsu staram cie operowac jak najmniej prawniczym jezykiem aby to co pisze bylo zrozumiale dla wszystkich.
    Z winą umyslną mamy do czynienia wtedy kiedy ktos chce popelnic wykroczenie np zniszczyc mienie, spowodowac zanieczyszczeni,itp i jego postepowanie zmierza do wykonania tego zamiaru - Art.6 KW.
    Wieksze problemy bede mial ze zdefiniowaniem winy nieumyslnej ale moze sprobuje tak : otoz wykroczenie nieumyslne zachodzi wtedy kiedy ktos nie ma zamiaru popelnienia konkretnego czynu popelnia jednak wykroczenie na skutek niezachowania ostroznosci wymaganej w danych okolicznosciach, mimo ze osoba ta mogla przewidziec popelnienie tego czynu. Z cala stanowczoscia stwierdzam iz opadniecie blota z podwozia jakiegokolwiek samochodu nie wypelnia dyspozycji art.145 Kw a co za tym idzie ukaranie kogokolwiek w podanych okolicznosciach na podstawie tegoz przepisu jest dzialaniem bezprawnym !!!!.Tak dokladnie jestem przy zdrowych zmyslach i naprawde wiem co pisze. Nie nalezy sie jednak dziwic takiemu postepowaniu bowiem funkcjonariusze strazy miejskiej a czesto takze i policji nie maja bladego pojecia o prawie wykroczen.
    W takiej sytuacji w wypadku proby ukarania kogokolwiek w takich okoliczniosciach nalezy odmowic przyjecia mandatu i zadac skierowania sprawy do Kolegium ds.Wykroczen. Tam mamy wieksze szanse uzyskania wlasciwego orzeczenia przy czym nie spowoduje to drastycznego powiekszenia jakickolwiek kosztow bowiem koszty postepowania przed kolegium wynosza standardowo 6 zlotych chyba ze zachodzi koniecznosc wywolywania opini bieglych.Ta ostatnia ewentualnosc nie dotyczy jednak omawianego przypadku.Ponadto gdybysmy jednak nie byli zadowoleni z rozstrzygniecia kolegium to zawsze miozemy zlozyc odwolanie do wlasciwego Sadu Rejonowego i taki srodek zaskarzenia powinien pomoc.

  3. Jak to jest z tym jeżdżeniem po lesie?

    Autor: Mark

    Nie wiem sam co mnie sklonilo do wlaczenia kompa ale skoro juz to sie stalo to co szkodzi napisac kilka zdan np na temat poruszania sie naszym ukochanym pojazdem po lesie.Generalnie zasady postepowania w tym zakresie reguluje kilka aktow prawnych ktore za chwile przytocze. Istotna jest zwlaszcza ustawa "o lasach" z dnia 28 wrzesnia 1991r opublikowana Dz u z 8 listopada 1991r art.29.ust 1 tejze ustawy reguluje w pewnym zakresie zasady ruchu pojazdow mowiac iz ruch pojazdem silnikowym w lesie jest dozwolony jedynie drogami publicznymi,natomiast drogami lesnymi o tyle o ile oznakowane sa one drogowskazami dopuszczjacymi ruch po tych drogach.Ograniczenie to nie dotyczy natomiast inwalidow poruszajacych sie pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Analiza tego przepisu nie pozostawia watpliwosci niestety jest on restrykcyjny i stosuje zasade iz wszelki ruch po duktach lesnych jest zakazany o ile nie wystepuja wyrazne znaki dopuszczajace wjazd.Na marginesie nie widzialem jeszcze znaku pozwalajacego poruszac sie po drogach lesnych ale moze ktos z listy takowy widzial.Trudno wiec zgodzic sie ze stwierdzeniem iz "nieustraszony zabojca dzikich swin "moze jezdzic gdzie mu sie podoba a taki poglad zdaje sie spotkalem na liscie . Chce jeszcze dodac iz zasadniczo przepis ten dotyczy lasow pozostajacych zarowno we wladaniu Skarbu Panstwa jak i w rekach prywatnych jednakze zgodnie z art 28 cytowanej ustawy wlasciciel lasu nie stanowiacego wlasnosci Skarbu Panstwa moze zakazac do niego wstepu oznaczajac ten las odpowiednia tablica .Niestety ten ostatni przepis nie pozostawia zludzen i wstep do tak oznakowanego lasu nie jest dozwolony.Co z tego wynika dla nas milosnikow pojazdow terenowych i ich stosownego wykorzystania.Otoz gdybysmy chcieli trzymac sie litery prawa to niestety trzeba by sie bylo tylko poruszac sie drogami publicznymi a takich w lasach jest bardzo niewiele.Wjazd na dukty lesne o ile nie wystepuja znaki na to pozwalajace jest niedozwolony,podobnie jak wjazd na teren lasu prywatnego oznakowanego znakami zabraniajacymi do niego wstepu.Ja jednak ryzykuje i zdarza sie ze jezdze po lesie a przylapany przez straz lesna prosze o wybaczenie.Niestety postepowanie takie naraza jezdzacego na mandat karny.Zawsze jednak trzeba sie trzymac pewnych zasad i zdecydowanie wystrzegac sie:
    Caly katalog tych rzeczy jest w Art 30. ustawy o lasach.
    Pamietajmy przy tym iz w wypadku naruszenia zakazu wjazdu grozi nam jedynie odpowiedzialnosc za wykroczenie o tyle w wypadku wyrzadzenia jakiejkolwiek szkody bedziemy za nia odpowiadac na zasadach ogolnych tj na podatawie art.415 kc przy czym bedziemy zmuszeni pokryc wartosc zniszczen i odsetki od tej kwoty liczone od dnia wyrzadzenia szkody. Jest tez malutka furtka ktora pozwala na calkowite zalegalizowanie poruszania sie po pewnej czesci lasu.Otoz zgodnie z art 29 ust 4 cytowanej ustawy na terenie lasu moga odbywac sie imprezy sportowe i inne imprezy o charakterze masowym za zgoda wlasciciela lasu. Ustawa nie zawiera definicji imprezy sportowej a wiec moze to byc takze jazda kilkunastu zalog samochodami terenowymi a do negocjacji pozostaja warunki takiej zabawy.W nwgocjacjach takowych mogloby nam pomoc slawetne stowarzyszenie ale jego powstanie okryla mgla tajemnicy.
    A teraz gdzie naprawde nie wolno jezdzic a naruszenie tych zakazow bedzie dosc dotkliwie karane.
    Na wyzej wymienionych terenach zakaz ruchu pojazdow samochodowych wprowadza art. 37. ust. 1 p.1 Ustawy z dnia 16 pazdziernika 1991 r " o ochronie przyrody" Dz.Ust.z 12 grudnia 1991 r. Zabronione jest tez poruszanie sie po terenie lasow uznanych za ochronne.Jest to dosc specyficzna kategoria lasu ktory poza walorami krajobrazowymi spelnia jeszcze inne zadania np zabezpiecza przed osuwaniem sie gruntu.Jest to o tyle istotne ze taki status maja w czesci nasadzenia na haldach odpadow powstalych po wydobyciu surowcow np na Slasku.Niech wiec nikt nie bedzie zaskoczony pretensjami za jazde po kiepsko zalesionej haldzie odpadow.
    To by bylo w ogromnym skrocie na tyle.

  4. Jak sciągnąć z zagranicy samochodzik ze statusem auta zabytkowego

    Autor: Mark

    Problemy te reguluje ustawa " o ochronie dóbr kultury" z dnia 15 lutego 1962.r Dziennik Ustaw z 21 lutego1962 r.pozniej 11 razy nowelizowana i przy tym brak tekstu jednolitego opublikowanego po wszystkich nowelizacjach. Ustawa oktorej mowie w art 5 precyzuje jakie przedmioty stanowia dobra kultury ktorych dotyczy cytowany akt prawny a ust 6 tegoz artykulu zalicza do nich miedzy innymi srodki transportu. I tu uwaga samochod moze uzyskac ten status ze wzgledu na wiek -przy czym ustawa nie precyzuje tego wieku lub gdy pojazd jest unikatem lub wiaze sie z waznymi etapami postepu technicznego-operuje w tej chwili terminami ustawowymi cytujac je.Wazne jest tez to iz ustawa nie precyzuje z jakigo kraju ma pochodzic nasz pojazd dla ktorego chcemy uzyskac ten status .Mozliwe jest wiec przywiezienie pojazdu zza wschodniej granicy a wiec np okreslone modele Gaz-a. I tu jest pewien problem. Istotnym jest aby ustawodawstwo kraju gdzie nabywamy pojazd nie bylo restrykcyjne jezeli chodzi o wywoz tego typu przedmiotow - nasza ustawa jest w tym zakresie dosc restrykcyjna.
    Jak konkretnie sie do tego zabrac.
    1. Wyszukujemy w jakimkolwiek kraju pojazd ktory nas interesuje i upewniamy sie iz jest mozliwe jego wywiezienie poza obszar tego panstwa.Robimy zdjecia tego pojazdu.
    2. Wracamy do Polski i poszukujemy bieglego z Polskiego Zwiazku Motorowego przy czym biegly ten powinien byc takze umieszczony na liscie bieglych Sadu Okregowego.w tym miejscu informuje iz Sad Okregowy to dawniejszy Sad Wojewodzki wlasciwy dla naszego miejsca zamieszkania.Sadow Okregowych jest wiecej niz obecnych miast wojewodzkich. Dla zainteresowanych osobiscie dysponuje lisatmi bieglych Sadow Okregowych w Warszawie Siedlcah i Lublinie inne moge zdobyc w ciagu kilku dni.
    3. Ustalamy gdzie miesci sie Wojewodzka Sluzba Ochrony Zabytkow wlasciwa dla naszego miejsca zamieszkania,dla ulatwienia osrodek taki miesci sie w stolicy wojewodztwa w ktorym zamieszkujemy. W Warszawie gosc ktory sie tym zajmuje nazywa sie Sztarbało kontakt telefoniczny w stolicy z ta sluzba to 8268278 lub 8265752.
    4. W stolicy wojewodztwa w ktorym mieszkamy znajdujemy firme ktora prowadzi sklad celny i ustalamy ile bedzie kosztowalo umieszczenie pojazdu w skladzie na okres conajmniej 60 dni.Jezeli cena nam odpowiada sporzadzamy umowe ktora zagwarantuje nam iz pojazd ktory zakupilismy i ktory przywieziemy bedzie mogl byc umieszczony w skladzie celnym az do zakonczenia postepowania administracyjnego i uiszczenia naleznosci celnych.
    5. Idziemy ze zdjeciami samochodu do bieglego z Pzmot i do Sluzby ochrony zabytkow i orientujemy sie czy nasz pojazd jest na tyle unikalny ze ma szanse uzyskac status zabytku.
    6. Jesli tak to wracamy do kraju gdzie namierzylismy obiekt kupujemy go i transportujemy do Polski.
    7. Na przejsciu granicznym deklarujemy pojazd jako przedmiot ubiegajacy sie o status zabytku wreczamy celnikowi umowe z firma prowadzaca sklad celny .Celnik ustali jaka kwote musimy wplacic celem zabezpieczenia naleznosci celnych dokona warunkowej odprawy i mozemy wjechac do Polski.
    8. Dojezdzamy do miejscowsci w ktorej miesci sie sklad i pozostawiamy pojazd w tym miejscu
    9. Nastepnego dnia idziemy do Wojewodzkiego Konserwatora zabytkow ktory kieruje wczesniej opisywana Sluzba Ochrony zabytkow i piszemy wniosek o uznanie pojazdu za pojazd zabytkowy,kupujemy znaki skarbowe naklejamy na podanie i skladamy w sekretariacie Konserwatora. To inicjuje postepowanie administracyjne w tej kwestii.Postepowanie to zgodnie z art 35 par 3 KPA winno zakonczyc sie wydaniem stosownej decyzji administracyjnej w okresie nie dluzszym niz 30 dni od chwili zlozenia wniosku.
    10. Jednoczesnie zlecamy bieglemu wydanie opinii stwierdzajacej fakt iz sanochod jest unikalny i godzien jest ochrony jako zabytek.
    11. Jezeli Konserwator wyda stosowna decyzje to jestesmy w domu.Po uprawomocnieniu sie tej decyzji samochod zostanie wpisany do rejestru zabytkow.
    12. Jezeli decyzja jest negatywna wszczynamy postepowanie odwolawcze posilkujac sie opinia bieglego z Pzmot.
    13. Po wpisaniu samochodu do rejestru udajemy sie do Urzedu Celnego i uiszczamy naleznosci celne . Naleznosci te sa na pewno o wiele nizsze niz w przypadku innych samochodow.
    14. Po tej czynnosci samochod opuszcza sklad celny i udajemy sie do Starostwa Powiatowego wlasciwego dla naszego miejsca zamieszkania i rejestrujemy samochod jako pojazd zabytkowy.


Powrót do spisu treści

Opony

  1. FAQ o oponach

  2. Tutaj znajduje się odnśnik do bardzo dobrego opracowania o oponach autorstwa Tomka Konika

Powrót do spisu treści

Instalacja LPG

  1. Regulacja

  2. Autor: Tomasz Rezner

    Regulację tę należy przeprowadzić na głównym przewodzie zasilającym biegnącym od reduktora-parownika do miksera(mieszalnika). Samą regulację gazu najlepiej zrobić następująco: przykręcić (w prawo) śrubę regulacji głównej dość znacznie (żeby nie "zalać" silnika gazem) i małym wkrętem regulacyjnym(od wolnych obrotów) - na reduktorze wyregulować obroty biegu jałowego na LPG. Wkręcanie tego wkręta powoduje zmniejszanie składu procentowego gazu w mieszance zasilającej przy biegu silnika luzem. Najlepiej dać jak najuboższą mieszankę, która daje właściwe obroty biegu jałowego - gdy jest za dużo gazu, silnik może nie odpalać z gazu. Po ustawieniu wolnych obrotów należy stopniowo odkręcać pokrętło główne i sprawdzać, jak silnik reaguje na gwałtowne otwarcie przepustnicy - gdy będzie za dużo gazu, to efekt wkręcania na obroty nie będzie się poprawiać, a nawet może się pogarszać. "Doszlifowanie" regulacji głównej najlepiej zrobić w warunkach jazdy. Po drugie: radzę założyć właściwy mikser(mieszalnik) na górny wlot gaźnika. Wiercenie otworów w ściankach gaźnika nie ma sensu z następujących powodów: - mieszanie nie jest optymalne -występuje zaburzenie przepływu powietrza -ścianki gaźnika są bardzo cienkie w stosunku do średnicy rurek doprowadzającyc gaz, w związku z czym szalenie trudno (wręcz niemożliwe jest) utrzymać sztywność układu zasilającego oraz jego szczelność! Takie połączenie jest źródłem "fałszywego powietrza" oraz możliwego wypływu gazu poza układ zasilający - ZDECYDOWANIE ODRADZAM. W mieszalniku powierzchnia otworów doprowadzających gaz do powierzchni przekroju mieszalnika (w jego zwężeniu) powinna być równa 1/10. Cały układ MUSI BYĆ SZCZELNY, a przed regulacją gazu ustawiony optymalnie na benzynie tzn. zapłon (kwz, odstępy przerywacza, świece) luzy zaworowe, ustawienie przepustnicy, prawidłowy (czysty) filtr powietrza - TO JEST PUNKT WYJŚCIA. Trzeba też dobrze odkręcić zawór główny na butli, żeby reduktor otrzymywał odpowiednią ilość gazu. Kąt wyprzedzenmia zapłonu może być większy, niż przy zasilaniu benzyną (liczba oktanowa gazu około 105), ale nie za bardzo, bo będą kłopoty z rozruchem (odbijanie).


Powrót do spisu treści

Pytania zupełnie nie związane z głównym tematem Off-Road, ale tez często zadawane

  1. Dlaczego PeMF ?

  2. Autor: PeMF

    bo tak....

    kolejne wyjaśnienie w trakcie realizacji ;-)

  3. Sporty inne: zapasy - Krecik ramę, czy Rama krecika ?

  4. Autor: Krecik

    No cóz... taki lajf :)) Druga rama, "nówka sztuka"... prawie ;-) leży sobie spokojnie i czeka na lepsze czasy... I jeszcze pewnie troche polezy, przynajmniej do wiosny, więc będę wszystkich męczył swoją jedyną i niepowtarzalną dynamiczną RAMĄ....

  5. Co to jest ICQ, i jak to ugryźć :)

  6. Autor: Krecik

    ICQ - to po naszemu Ajsikju ;) Jest to taki fajny i miły program, dzięki któremu można sobie porozmawiać przez internet z innymi posiadaczami ICQ. Taki nowy IRC :)))

    Skąd to wziąść ?
    Jak sprawdze, to podam adres :).

    Ja to zainstalować ?

    Najechac myszakiem na sciągnięty plik - ICQ99B.EXE, nacisnąć Enter (albo dwa razy wspomnianym wczesniej myszakiem mlasknąć) i postepować zgodnie z napisami na ekranie ;-) Najczęsciej wystarczy po prostu Enter nacisnąc :))

    Zainstalowałem i co dalej?

    ... bedzie dalej :)

  7. Kto z listy sie na ICQ pojawia ?



    Nick Czyli? Numerek ICQ Kiedy?
    Krecik Krzysiek Kretkiewicz 29125741 zawsze po 22 ;-)
    Traceman Maciek Gdula 52427128 Non-Stop-Color ;-)
    Igor Igor Leyko 47614409 Różnie...
    Bocian Piotr Włodarczyk 6430117 wieczorkami
    Mike Michał Latosiewicz 18387564 jak sie trafi
    Rysio Ryszard Skowron 22962363 Dzień...roboczy
    Tadek Tadeusz Radzimiński 54232563 też róznie
    Chermol Maciek Chełmicki 48074032 pojawia sie i znika
    Tramper Darek Szeliga 58018604 wieczorki
    Marcins Marcin Solarz 57409142 wieczorki
    Michus Michal Hus 2660879 wieczorki
    Olek Aleksander Studziński 64385084 Jak popadnie :)


    Rubryczka "Kiedy" wypełniona na podstawie własnych obserwacji ;-)
Powrót do spisu treści

Na zakończenie

  1. Podziękowania - czyli lista płac

  2. Wiadomo największe należą się oczywiscie autorom pomysłu powstania jedynej i najlepszej (bo jedynej) polskiej listy Off-Road.Pl :)) czyli Tomkowi Konikowi, Michałowi Pierewiczowi, i odpowiedzialnemu za techniczną część Pawłowi Krawczykowi. No wiec DZIĘKUJEMY!!!! :)

    Oto lista osóba które przycznyniły sie do rozwoju niniejszego FAQa. Kolejnosc czysto przypadkowa... prawie :)

    No a na samo zakończenie chciałem podziękować sam sobie (ktos musi) za te wszystkie godziny przesiedziane nad zbiorem listów i wyciąganiem co ciekawszych informacji połączone z przerabieniem do formatu czytelnego dla wszystkich :)
    Krecik vel Krzysztof Kretkiewicz

Powrót do spisu treści