Nazwa | Telefon | Miasto | Ulica | Info |
Auto-Gryf | 0-85-6516150 | Białystok | Główny importer części do UAZów | |
Tarmot | 061-8141446 | Wysogotowo k/Poznania | ul. Wierzbowa 113 | Sprzedaż częsci i serwis UAZa |
Motogama | 0-18-2063699 | Zakopane | ul. Nowotarska 18 | Sprzedaż częsci UAZ |
Rudex | 0-22-7865753 | Słupno k/W-wy | Sprzedaż częsci UAZ | |
Intermobil | 0-12-2670851 | Kraków | ul. Piaseckiego 17 | Sprzedaż samochodów i częsci oraz serwis UAZów |
Bajmot | 0-12-441726 | Kraków | Osiedle Szklane Domy | Sprzedaż częsci m.in. UAZ |
Stacja Obsługi WZMot | 0-61 8476 481 wew. 196 | Poznań | ul. Dabrowskiego | Wiadomo wojskowa stacja obsługi |
Sklepik bez nazwy | 0-67-136479 | Piła | Wawelska 32 | częsci UAZ |
Kto | Gdzie | Telefon | Czego sie spodziewać? |
Zbyszek Jarczyński | Sulejówek k/W-wy | 0-601-331206,0-22-7831206 | Częsci, naprawa, GAZ, UAZ |
Maciek Skura | Warszawa | 0-602-308750 | Częsci, naprawa, GAZ, UAZ |
Wojciech Maślanka | Kraków, Skotniki | 0-601-536599 | pomoc drogowa, mechanika (UAZy i inne wytwory radzieckich myslicieli) |
Podejrzana okazja, nawet z silnikiem standardowym (1,3). Jak jeszcze facio
wsadzal 1,6 to zainwestowal i logicznym byloby ze chcialby drozej.
Sprawdz czy nie byl wsadzony przodem na latarnie, '93 moze byc w papierach a naprawde to ....
Na co patrzec: wszystkie najważniejsze miejsca wymieniłem troche wyzej
Powrót do spisu treści
Nazwa | Telefon | Miasto | Ulica | Info |
4x4 Terenowiec | 0-12-6339666 w.358, 0-602-330290 | Kraków | ul. Lubelska 14-19 | Częsci i akcesoria do samochodów terenowych, opony, wyciągarki, hi-lifty, lift-kity |
Serwis Samochodów Terenowych (dawne 4x4Fan) | 0-61-8120476,0-601-931793 | Czerwonak (k/Poznania) | ul. Zalesie 15 | Serwis i dział częsci zamiennych do LandRoverów, autoryzowany dystrybutor Ramsey (wyciągarki - sprzedaż i naprawy) opony, hi-lifty |
Autor: Darek
Brzostowski w tekscie troszkę zamieszał Piotr Barglik
Radziecki alternator (oryginalny):
Napiecie nominalne ............................................12V
Prad nominalny ...................................................28A
Prad maksymalny ................................................40+-5A
Moc ...................................................................350W
Ilość diod ............................................................6
Opornosc uzwojenia wzbudzenia przy +20C .. 3,7+-0,2 ohma
Oznaczenie wyprowadzeń i ich polskie odpowiedniki:
Uzwojenie wzbudzenia oznaczone "w" (czytaj
"sz" rosyjskie)
- odpowiednikiem tego oznaczenia jest polskie
"67"
Biegun dodatni zespolu prostownikowego "+"
- polski odpowiednik "30"
Oczywiscie "-" czyli masa sa na obudowie
Sprawa regulatora przedstawia się tak : w UAZie montowane były fabrycznie różne regulatory , mechaniczny był w naszych warunkach najkorzystniejszy ponieważ była możliwość prostej regulacji - większy naciąg sprężyny wyższe napięcie ładowania , i odwrotnie zmniejszenie naciągu sprężyny powoduje niższe napięcie ładowania ( dotyczy to wszystkich mechanicznych regulatorów) , regulatory elektroniczne z tego co wiem były przynajmniej dwa typy z regulacją i bez regulacji . Ten z regulacją miał kilku stopniową regulację skokową.
Zadaniem regulatora jest utrzymywać w zadanych granicach 13-14,5V napięcie w układzie bez względu na obciążenie i prędkość wału (z tym gorzej). Realizowane jest to przez regulowanie prądu wzbudzenia alternatora.
Najkorzystniej (także najtaniej) jest zamontować regulator elektroniczny polskiej produkcji 6-diodowy od FSO - dostepny w sklepach bez problemu. Jest niezawodny, bez regulacji bo (na 99%) posiada kompensacje wplywu temparatury otoczenia na parametry. Jest też lepiej zabezpieczony przed wilgocia (nie zaszkodzi montaz w kabinie - możliwie wysoko).
Jak podłączyć polski regulator do radzieckiego alternatora:
Zacisk "67" regulatora z zaciskiem
"w"(sz) alternatora (szczotko trzymacz)
Zacisk "15" regulatora z zaciskiem
"kz" stacyjki
No i powinno działać.
A może by tak poprawić bilans energetyczny czyli wymieniamy alternator:
Generalnie przy wiekszym zapotrzebowaniu na prąd można zamontować dowolny alternator pod warunkiem ze mocowanie mechaniczne pozwoli ustawic kola pasowe w jednej osi ,oraz obroty wirnika beda właściwe! Nalezy pamietac o zastosowaniu odpowiedniego regulatora. Co by pasowało:
Typ | Producent | Prąd maksymalny (A) | Moc maksymalna (W) | Gdzie byl stosowany |
A12M 124/12/42 | Elmot | 53 | 770 | Fiat 125P ,FSO 125P |
A124-14-60A | Elmot | 70 | 1000 | Polonez ,FSO 125P |
A124-14V-44A | Magneti Marelli | 53 | 770 | Fiat 132 |
Po co mocniejszy alternator?
Wystarczy zrobić bilans elektryczny dla pojazdu. Oto przyklad dla UAZa bez wyciągarki, el. szyb i klimatyzacji:
moc_P[W} = nap.U[V] * prąd_I[A] | W moc |
A prąd |
zarowki swiatel mijania (2 szt.) | ok. 100 | 8,3 |
zarowki swiatel pozyc. (4szt) | 20 | 1,7 |
zarowki oswietlenia deski rozdz. | 10 | 0,8 |
wycieraczki szyb | 60 | 5 |
dmuchawa | 60 | 5 |
zapłon | 50 | 4,2 |
radio/CB radio | 50 | 4,2 |
RAZEM: | 350 | 29 |
światła stop lub kierunkowskazy | 40 | 3,3 |
halogeny na dachu (2 szt.) | 100 | 8,3 |
lampa cofania | 20 | 1,7 |
RAZEM: | 510 | 42 |
Oczywiscie wartości są przybliżone, a zestaw jednoczesnie pracujących urządzeń może być inny (nie zawsze jest ciemno i pada deszcz), ale powyższa tabelka uświadamia, że akumulator w UAZie nie pracuje w zbyt komfortowych warunkach. Jeśli zamontowano jakieś dodatkowe odbiorniki sytuacja gwałtownie się pogarsza i w skrajnych przypadkach może się okazać, że alternator jest za słaby. (pełna wydajność osiągana jest dopiero przy ponad 2000 obr. wału). Może się okazać niezbędne podładowanie baterii po dotarciu do bazy.
Nie namawiam tu aby wszyscy wymieniali alternatory na 1000W, ale warto rozsądnie używać pstryczków i zwracać uwagę na wskazania amperomierza, ewentualnie wozic ze sobą na dłuższe wypady prostownik (przy założeniu, że w bazie jest gniazdko:-). Wspomnę też o doborze pojemności akumulatora. Zalecany przez producenta to 54 Ah, jeśli wielkość ta różni się o 10-20% to OK. Ale przy większej pojemności trzeba się liczyć z nie doładowaniem baterii (zwłaszcza po dłuższym użyciu rozrusznika) może to doprowadzić do szybszego jej zużycia.
Nick | Czyli? | Numerek ICQ | Kiedy? |
Krecik | Krzysiek Kretkiewicz | 29125741 | zawsze po 22 ;-) |
Traceman | Maciek Gdula | 52427128 | Non-Stop-Color ;-) |
Igor | Igor Leyko | 47614409 | Różnie... |
Bocian | Piotr Włodarczyk | 6430117 | wieczorkami |
Mike | Michał Latosiewicz | 18387564 | jak sie trafi |
Rysio | Ryszard Skowron | 22962363 | Dzień...roboczy | Tadek | Tadeusz Radzimiński | 54232563 | też róznie |
Chermol | Maciek Chełmicki | 48074032 | pojawia sie i znika |
Tramper | Darek Szeliga | 58018604 | wieczorki |
Marcins | Marcin Solarz | 57409142 | wieczorki |
Michus | Michal Hus | 2660879 | wieczorki |
Olek | Aleksander Studziński | 64385084 | Jak popadnie :) |